Schoolvoorstellingen VO

 Wat doe jij? 
De interactieve voorstellingen van Artiance -Wat doe jij?- maken ingewikkelde thema’s op een speelse en uitdagende manier bespreekbaar. Jonge acteurs spelen herkenbare situaties  en dagen de jongeren meteen uit mee te denken en zich uit te spreken. Door deze actieve aanpak ontstaat een peer-to-peer effect: jongeren spreken elkaar aan op (on)wenselijk gedrag en het zelfcorrigerend vermogen van de groep doet zijn werk. Binnen de veilige context van de spelsituatie experimenteren de jongeren met gedrag, ervaren ze hun invloed op anderen en worden ze uitgedaagd verder na te denken over het thema. De voorstellingen worden dicht op de huid gespeeld in het klaslokaal. 

DRONKEN
Een voorstelling over drank-, drugs en groepsdruk. In hoeverre is het eigen keus om eens iets uit te proberen met drank en drugs. Hoe weet je van tevoren zeker dat je het allemaal zelf onder controle houdt. Na de voorstelling worden jongeren uitgedaagd zelf stelling te nemen, mee te spelen en ervaringen te delen.

  • Doelgroep: vanaf 2e klas VO
  • In totaal duurt Dronken 90 minuten, inclusief het nagesprek door onze 'joker'.
  • De voorstelling wordt per klas in een klaslokaal gespeeld
  • Aantal voorstellingen per dag: Minimaal 2, maximaal 3 voorstellingen per dag
  • Boeken via: [email protected]

SCHERMTIJD 
In SCHERMTIJD delen vier jongeren hun (digitale) ervaringen en gedachtes door middel van snelle scenes en prikkelende taal. Ze geven de klas een kijkje achter de schermen van hun ‘perfecte’ insta-leven, stellen vragen en gaan in gesprek met de groep. Ze dagen de klas uit om mee op onderzoek te gaan naar hun eigen off- en online identiteit.
De mens is enorm geëvolueerd. Uitvinding na uitvinding bracht ons van de prehistorische Steentijd via de IJzertijd, de Romeinse tijd en de Moderne tijd naar waar we nu zijn: welkom in DE SCHERMTIJD. En dat is dan meteen onze werktitel van deze voorstelling over hoe ons online leven (en onze online identiteit) steeds belangrijker wordt en zelfs de overhand krijgt in hoe we contact met elkaar hebben.

‘Prikkels! Filters! Insta-life!
Grote glimlach voor de LIKES terwijl je net gehuild hebt omdat je je eigenlijk KUT voelt!
Ga je sporten? Track alles met je app, anders is het niet gebeurd!
Zie je een leuke jongen op straat? Check je dating-app of hij ‘in de buurt’ is, zodat je kan chatten!
Ben je boos op iemand op school? Ga snel naar huis zodat je gewoon via de insta-chat ruzie kan maken.

Hoe ‘real’ is contact via de schermpjes? Wat is daarvan de invloed op hoe liefde werkt, relaties en vriendschap? Hebben de schermpjes effect op seksuele ontwikkeling? Is het slecht om een seksueel getinte foto van jezelf te maken en online te sturen naar iemand, of is dat een nieuw normaal? Kunnen we überhaupt nog wel ‘ouderwets real-life’ met elkaar communiceren? Kortom: mogen/kunnen we nog wel zijn wie we echt zijn?

  • In totaal duurt Schermtijd 90 minuten, inclusief het nagesprek door onze 'joker'.
  • De voorstelling wordt per klas in een klaslokaal gespeeld
  • Aantal voorstellingen per dag: Minimaal 2, maximaal 3 voorstellingen per dag
  • Boeken via: [email protected]

OVER DE KOP 
In samenwerking met GGZNHN hebben we de voorstelling Over de kop ontwikkeld. Deze voorstelling is geschikt voor alle klassen van het voortgezet onderwijs. Over de kop gaat over: Alles wat MOET van jezelf en de emoties die dit met zich meebrengt. Met deze voorstelling spelen we in op de complexiteit voor jongeren in de huidige tijdsgeest. Hoe ga je om met alle facetten van het volwassen worden en hoe zorg je dat je veerkrachtig blijft voor deze obstakels? Hoe vraag je om hulp als het je te veel wordt?

Het is een voorstelling die veel losmaakt bij jongeren, ook blijk dat intensieve begeleiding soms nodig is. Daarom werken we met Over de Kop samen met GGZNHN

Het proces is als volgt:

  • de school geeft via de mail aan interesse te hebben in Over de Kop
  • een GGZ deskundige neemt contact op met de zorg coördinator/mentor of een andere contactpersoon om leerkrachten en daarmee de leerlingen zo goed mogelijk voor te breiden en samen in te schatten wat er nodig is naast de voorstelling
  • De voorstelling wordt gespeeld in en met de klas.
  • Na de voorstelling, evt op een andere dag, vindt in de klas een nagesprek plaats met een GGZ deskundige en de docent die bij de voorstelling aanwezig was. De GGZ deskundige zet zijn expertise in om vragen van de klas te beantwoorden die naar aanleiding van de voorstelling naar voren zijn gekomen of andere specifieke vragen op gebied van GGZ problematiek. Daarnaast is er ook ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over wat de voorstelling met een ieder deed.
  • Voor informatie mail naar: [email protected]

Ook kunnen we ism GGZNHN rond deze thematiek een op maat gemaakte studiemiddag of ouderenavond aanbieden.